BuzzadorBLOG

12/27/2013

Recept: Fröbröd


Kom inte på ett bättre namn än fröbröd när det hetter Siemenleipä på finska:

Såg på ett kockprogram igår och han gjorde bröd utan mjöl. Receptet finns här. Tyvärr ser inte mina semlor lika fina ut ;) 

Ingredienser:
2msk Psyllium
3,5 dl vatten
100 g mandlar
100g hasselnötter
100g sesamfrön
100g linfrön
100g solrosfrön
0,5 tsk salt
Lite olja

Det står i receptet att man ska blanda i Psylliumet i vattnet och låta stå men nej. Jag satte allt iblendern. Hälldet i en skål och blanda först sen Psylliumet och vattnet och låt stå typ 20 sekunder och häll över. Annars blir det för tjockt och man kan inte få det till en slet smet mera.

Jag använde silikon muffinsformar som var djupa, därför har de tyvärr inte så mycket färg. 

175 grader och jag hade de i ugnen ca 1 timme men kolla efter 40 min hur de ser ut. Super goda var det.

1 kommentar:

  1. Gott nytt år Petra!

    Jag har utmanat dig, kika in på min blogg ;)

    SvaraRadera