BuzzadorBLOG

11/16/2013

Kalas och Recept: Chokladkaka och Blåbär-appelsin ostkaka!


 Idag hadde vi kalas, vår dotter fyller 9-år imorgon. Fy vad årena går. Och själv blir man inte äldrea alls ;)

Nicos gu far och mamma äter också Low carp så fick göra bakverk utan mjöl och socker. Andra åt ju också av dem men riligt att ha sånt som även de kan äta. Sällan har vi haf åt Nicos gu far att äta men idag kunde jag överraska honom. 

Blev glad av all positiv feedback jag fick för att jag börjat blogga. Fick även höra att Nicos Gu mor som gör all mat hemma vänta massor på att jag ska börja lägga in recept så hon får nya ideér och detta gör så man vill börja söka efter nya roliga recept. Hoppas jag även kan hjälpa andra. 

Är så häftigt att folk faktiskt börjat följa med bloggen, det hade jag inte ens vågat drömma om. TACK åt er alla, ni är guld värda allihop!!

Nu recept.



Chokladkaka:

200g mörk choklad
200g smör
3 ääggulor
3 äggvitor
1,5 dl soijamjöl
0,2 dl hasselnötsmjöl

Smält smöret i micron tillsätt chokladen så den smälter. 
När massan lite svalnat så tillsätt 3 äggulor och rör om. 
Vispa äggvitorna till vitt skum och rör ner vitorna i smeten.

Använde silikon form så behövde inte ens smörja.

130 grader i 40 min. Om den inte ser färdig ut så låt den vara lite till.

Personligen var denna ingen höjdare men många tyckte om den. Hade grädde och bläbär till.


Tyvärr är bilden jätte dålig, ser brun ut fast den är blå. Hade bråttom när jag fotade för hade gäster redan då ;)


Blåbär-Appelsin ostkaka:

Bottnet:
200g hasselnötter (krossade)
100g smör

Fyllning:
4dl grädde 
2 blåbärspiltti
250g kvarg
Mascarpone 250g
1 burk apelsin färskost

Blåbärs gelé:
1 burk blåbärs piltti
3,5 dl vatten
4 gelatinblad

Häll smält smör på nötterna och tryck de i en form med löstagbart botten. Använd bara formen, inte bottnet. Men sätt formen på de fat du vill ha kakan på. Vispa grädden löst, tillsätt kvargen och ostarna. Häll på bottnet som varit i kylen och stelnat. Sätt i kylen till en stund och sätt geletinbladen i vatten. När bladen blivit mjuka så häll vattnet bort och koka upp gelatinen. Häll gelatinen i vattenbalndningen och häll på ostkakan som varit i kylen. Låt stå kallt en stund före serverin.

Denna tårta tyckte jag smaka precis som en "vanlig" ostkaka och fick en hel del beröm.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar