BuzzadorBLOG

1/04/2014

Lördagsgodis: "Snickers"



Tänkte göra lite lördagsgodis åt mig. 
Har flera gånger sett recept på "snickers" och ville själv pröva. Det receptet jag gick efter hittar du här men nu när jag väntar att de ska bli kalla i frusen så ser detta recept och det låter bättre. Tur gjorde jag en liten mindre sats så kan jag pröva snart igen ;)

150 g choklad (Stevia sötad, i Prisma)
150 g jordnöts smör (hittade på Lidl)
lite på 1 dl saltnötter (taffels)
1 tsk vaniljpulver (tror det också fanns på Lidl)
Lite Low carp socker i jordnöts "smeten"

Jag satt allt i micron, choklade i en tupperware microkanna och hällde ut det i en liten form med bakplåtspapper på. I Frysen. Jordnötdsmöret i en glaskål in i micron. Hackade nötterna och tillsatt i jordnötssmöret + vaniljpulvret. När lagret med choklad stelnat så fyllningen på och in tillbaka i frysen. När fyllningen stelnat så choklad på igen. Häll upp det på ett skärbräde och skär i bitar. 

Hoppas det smakar bra, har inte själv smakat ännu.


Nu bitarna skärda och har smakat, faktiskt gott. Satt kniven under varmt vatten, torkade den och skärde sen. Gick bra så, lite for "skalet" sönder men smaken ändrar det ju inte på. Bitarna är ganska småa ca 1,5 cm x 1,5 cm så passligt att ta en bit igången. Tur gjorde jag inte hela receptet för då skulle det har varit massor. Till ett veckoslut skulle det har gått bra med hälften av hela receptet, kanske minfre. Jag gjorde 3/4.

Det blev lite kvar i burkarna så hälde de på en tallrik, turvist. Nu den tallriken i kylen, ser inte bra ut men smakar ju samma ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar